close icon
success Ačiū!

Susisieksime su Jumis netrukus.

background image

Modernių kelių eismo saugumo ir vairuotojų sveikatos apsaugos priemonių kontekste, tachografai ir vairuotojo kortelės atlieka lemiamą vaidmenį. Šis straipsnis – tai išsamios įžvalgos apie šiuos įrenginius, jų svarbą bei reglamentaciją. Tachografų paskirtis – užtikrinti, kad vairuotojai laikytųsi darbo ir poilsio režimo, taip mažinant nuovargio sukeltų eismo įvykių riziką. Taip pat šis straipsnis aptaria skirtingus tachografų ir vairuotojų kortelių tipus, jų naudojimo ypatumus bei atitinkamas nuobaudas už netinkamą naudojimą.

 

Kas yra tachografas?

Skaitmeninis tachografas su į jį įmontuotu atitinkamu informaciją saugančiu elektroniniu įtaisu bei vairuotojo asmens kortele – tai įranga vairuotojų darbo ir poilsio režimui kontroliuoti. Tachografas yra svarbus siekiant užtikrinti, kad vairuotojai nedirbtų per ilgai be poilsio, taip užkertant kelią eismo įvykiams dėl nuovargio. Šių įrenginių naudojimas tapo privalomas nuo 2006 m. gegužės 1 d. Europos Sąjungos šalyse. Pagal galiojančius ES teisės aktus, transporto priemonėse, sveriančiose daugiau kaip 3,5 tonos, tachografai yra privalomi. 

Tachografų ir vairuotojo kortelių naudojimas yra griežtai reglamentuotas, o vairavimas be jų gali būti baustinas.Tachografų surenkami duomenys padeda transporto inspekcijoms užtikrinti, kad vairuotojai laikytųsi nustatytų darbo laiko ir poilsio reikalavimų, taip pat suteikia įmonėms galimybę efektyviai valdyti savo transporto priemonių parkus. 

Kuriuose automobiliuose turi būti tachografas?

Tachografas – privalomas įrenginys krovininiuose automobiliuose ir autobusuose, kurie naudojami komerciniais tikslais ir kurių bendroji masė viršija 3,5 t. 

Nuo 2006 m. gegužės 1 d. skaitmeniniai tachografai privalo būti įrengti visose naujose tokio tipo transporto priemonėse Europos Sąjungoje. Šis reikalavimas taikomas sunkvežimiams, vilkikams ir keleiviniams autobusams, kurie veža daugiau nei 9 keleivius. Tachografas užfiksuoja vairavimo ir poilsio laikus, užtikrinant, kad būtų laikomasi darbo ir poilsio režimo taisyklių, o tai ypač svarbu ilgų atstumų kelionėse. Analoginiai tachografai buvo plačiai naudojami iki šio reglamento įsigaliojimo, tačiau dabar dažniausiai naudojami skaitmeniniai įrenginiai, kurie leidžia lengviau sekti ir analizuoti surinktą informaciją.

 

Kuo skiriasi skaitmeninis tachografas nuo analoginio?

Pagrindinis skaitmeninio ir analoginio tachografų skirtumas yra duomenų fiksavimo ir saugojimo būdas. Analoginiai tachografai duomenis įrašo ant popierinių kortelių, o skaitmeniniai – elektroninėje atmintyje. Skaitmeniniai tachografai užtikrina tikslesnę ir išsamesnę vairavimo bei poilsio laiko sekimo galimybę. Jie yra atsparesni duomenų klastojimui dėl įmontuotų informaciją saugančių įtaisų, kurie leidžia lengvai atkurti ir analizuoti įrašytus duomenis. Be to, skaitmeniniai tachografai suteikia efektyvesnę duomenų valdymo ir kontrolės galimybę, atitinkantį naujausius teisės aktus. 

Svarbu pabrėžti, kad iki 2024 m. gruodžio 31 d. visos transporto priemonės, dalyvaujančios tarptautiniame krovinių vežime, turi atnaujinti seniausius tachografus, t. y. analoginius ir skaitmeninius (G1), į pažangesnių versijų tachografus (G2) – pirmosios (diegiamos nuo 2019 m. birželio) arba antrosios (diegiamos nuo 2023 m. rugpjūčio 21 d.) versijos.

Kas sudaro skaitmeninį tachografą?

Skaitmeninis tachografas yra įrenginys, susidedantis iš kelių pagrindinių komponentų. Pirmiausiai tai yra pati tachografo įranga, įmontuojama į transporto priemonę, kuri fiksuoja ir saugo duomenis apie vairavimo ir poilsio laikus, greitį, atstumą ir kitus svarbius parametrus. Į šią įrangą įeina duomenų saugojimo modulis, kuris užtikrina informacijos apsaugą ir prieinamumą.

Kitas svarbus elementas yra vairuotojo kortelė, kurią vairuotojas įdeda į tachografą. Šioje kortelėje saugomi asmens duomenys ir vairavimo bei poilsio laikotarpių įrašai. Kortelėje yra įmontuotas mikroprocesorius, užtikrinantis duomenų saugumą ir galimybę juos perduoti ar nuskaityti.

Be to, skaitmeniniai tachografai įprastai turi sąsają su transporto priemonės stebėjimo sistema, tokia kaip siūloma „Linqo“, leidžiančia sinchronizuoti ir perduoti duomenis tarp įvairių įrenginių. Kai kurie modeliai gali turėti GPS modulį, leidžiantį sekti transporto priemonės vietą realiu laiku.

Visi šie komponentai kartu sudaro integruotą sistemą, kuri užtikrina efektyvų, saugų ir patikimą transporto priemonių bei jų vairuotojų veiklos stebėjimą.

 

Kokius duomenis renka skaitmeninis tachografas?

Skaitmeninis tachografas yra esminis įrenginys, skirtas rinkti ir saugoti išsamius duomenis apie transporto priemonės ir vairuotojo veiklą. Jis fiksuoja ir įrašo įvykio ar veiklos datą bei transporto priemonės registracijos numerį, užtikrindamas konkrečios transporto priemonės identifikavimą. Šis įrenginys taip pat registruoja transporto priemonės greitį, ar vairuotojas dirba vienas ar su porininku, fiksuojama vairuotojo kortelės naudojimo informaciją. Svarbus aspektas yra nuvažiuoto atstumo registravimas, taip pat vairuotojo veiklos duomenys, įskaitant vairavimo, poilsio, pertraukų ir kito darbo laiką.

Be to, įrenginys registruoja veiklos pasikeitimo datą ir laiką, įvykius, tokius kaip vairavimas be kortelės, greičio viršijimas, gedimai ir kt. Taip pat įrašoma veiklos vykdymo patikrinimo informacija bei išsami tachografo kalibravimo duomenų apžvalga. Skaitmeninis tachografas sugeba nustatyti bet kokius sistemos klastojimo bandymus, užtikrindamas duomenų tikslumą ir patikimumą. Atmintyje saugomi 365 kalendorinių dienų duomenys tachografe ir 28 kalendorinių dienų duomenys vairuotojo kortelėje, taip suteikiant išsamų ir ilgalaikį veiklos įrašą.

 

Kaip naudotis skaitmeniniu tachografu?

Naudotis skaitmeniniu tachografu yra paprasta, tačiau reikia laikytis tam tikrų veiksmų sekos. Pirmiausia, vairuotojas turi įdėti savo vairuotojo kortelę į tachografą, tuomet įrenginys pradeda fiksuoti vairavimo ir poilsio laikus, greitį ir kitus duomenis. Vairuotojui reikia nurodyti savo veiklos rūšį (pvz., vairavimas, poilsis, kiti darbai) naudojantis tachografo valdymo mygtukais. Baigus vairavimą, kortelę reikia išimti, ir tachografas išsaugo visus įrašytus duomenis.

Įmonė „Linqo“ kuria modernius GPS stebėjimo sprendimus, kurie automatizuoja darbą su skaitmeniniais tachografais. Mūsų sistema leidžia nuotoliniu būdu nuskaityti ir analizuoti tachografo duomenis, taip pat užtikrina, kad visi įrašai būtų saugomi ir tvarkomi įstatymų numatyta tvarka. „Linqo“ tachografo valdymo sprendimas sutaupo laiko, sumažina administracines naštas ir padeda užtikrinti optimalų vairuotojų darbo ir poilsio balansą.

Vairavimo ir poilsio režimas vairuotojams

Vairavimo ir poilsio režimas vairuotojams yra nustatytas siekiant užtikrinti jų bei kelių eismo saugumą. Pagal nustatytas taisykles, kasdienio vairavimo trukmė negali viršyti 9 valandų, tačiau ši trukmė gali būti prailginta iki 10 valandų du kartus per savaitę. Kassavaitinio vairavimo trukmė neturi viršyti 56 valandų, o per dvi savaites – 90 valandų.

Pertraukos yra privalomos: po 4,5 valandų vairavimo vairuotojas turi daryti ne trumpesnę kaip 45 minučių pertrauką. Ši pertrauka gali būti padalinta į dvi dalis, pirmoji ne trumpesnė kaip 15 minučių, o antroji – ne trumpesnė kaip 30 minučių.

Kasdienis poilsis taip pat yra reguliuojamas: per kiekvieną 24 valandų laikotarpį po kasdienio ar kassavaitinio poilsio laikotarpio vairuotojas privalo turėti dar vieną kasdienio poilsio laikotarpį. Jei kasdienio poilsio laikotarpis yra trumpesnis nei 11 valandų, bet ilgesnis nei 9 valandos, jis laikomas sutrumpintu. Tarp dviejų kassavaitinio poilsio laikotarpių leidžiama pasinaudoti maksimaliai trimis sutrumpintais kasdienio poilsio laikotarpiais.

 

Vairuotojo kortelių tipai

Lietuvos transporto saugos administracija yra atsakinga už skaitmeninių tachografų kortelių išdavimą ir priežiūrą, kurios yra būtinos vairuotojų darbo ir poilsio režimo kontrolei. Skaitmeniniuose tachografuose naudojamos keturios pagrindinės kortelių rūšys. 

  • Vairuotojo kortelė yra išduodama vairuotojams ir naudojama jų identifikacijai bei veiklos duomenų kaupimui. Ši kortelė yra asmeninė ir jos galiojimo laikas yra penkeri metai. 
  • Dirbtuvės kortelė skirta skaitmeninių tachografų gamintojams ar montuotojams, leidžianti atlikti tachografo aktyvavimą, tikrinimą ir kalibravimą. Jos galiojimo laikas yra vieneri metai. 
  • Kontrolės kortelė suteikiama kompetentingoms kontrolės institucijoms, leidžianti skaityti ir perkelti tachografo bei vairuotojo kortelės duomenis. Ji galioja penkerius metus.
  • Įmonės kortelė yra išduodama įmonėms, naudojančioms transporto priemones su skaitmeniniais tachografais, leidžianti užrakinti ir atrakinti tachografe saugomus duomenis; jos galiojimo laikas taip pat yra penkeri metai.

 

Baudos už netinkamą vairuotojo kortelių ir tachografų naudojimą

Netinkamas vairuotojo kortelių ir tachografų naudojimas gali lemti įvairias baudas. Pavyzdžiui, netinkamų registracijos lapų naudojimas arba vairuotojo kortelės įdėjimas į kitai kortelei skirtą angą gali užtraukti baudą nuo 200 iki 300 eurų. Vairuotojui, turinčiam daugiau nei vieną vairuotojo kortelę, gresia bauda nuo 300 iki 500 eurų. Netinkamas analoginių tachografų naudojimas arba privalomų duomenų nefiksavimas taip pat gali kainuoti vairuotojui nuo 300 iki 500 eurų. Panaši bauda taikoma ir už netinkamą tachografo registracijos lapų ar vairuotojo kortelių naudojimą, taip pat už suteptų ar apgadintų tachografo registracijos lapų naudojimą.

Kai vairuotojas nenaudoja vairuotojo kortelės arba naudoja suklastotą ar kitam asmeniui išduotą kortelę, bauda gali siekti nuo 350 iki 600 eurų. Be to, baudos taikomos ir juridinių asmenų vadovams ar atsakingiems asmenims už įvairius pažeidimus, pavyzdžiui, už netinkamai veikiančių ar netinkamų tachografų naudojimą, kurios gali siekti nuo 800 iki 1700 eurų.