close icon
success Ačiū!

Susisieksime su Jumis netrukus.

background image

Automobilio akumuliatorius – tai itin svarbus transporto priemonės komponentas, užtikrinantis jos sklandų ir efektyvų veikimą. Laiku įkrautas akumuliatorius ne tik užtikrina, kad automobilis lengvai užsives bet kada ir bet kur, bet ir ženkliai pratęsia akumuliatoriaus tarnavimo laiką. Todėl kiekvienam vairuotojui svarbu žinoti, kaip tinkamai prižiūrėti ir įkrauti akumuliatorių, siekiant išvengti netikėtų gedimų. Šiame straipsnyje aptarsime, kaip pakrauti akumuliatorių, patikrinti jo įtampą ir srovę naudojant testerį ar multimetrą, taip pat paaiškinsime, per kiek laiko akumuliatorius išsikrauna ir kokios to priežastys.

 

Baterijų tipai

Automobilio akumuliatoriai skirstomi į kelis pagrindinius tipus: švino-rūgštiniai (angl. lead-acid), geliniai (angl. gel) ir absorbuotos stiklo matricos (angl. AGM). Švino-rūgštiniai akumuliatoriai yra dažniausiai naudojami dėl savo patikimumo ir prieinamumo. Jie naudoja skystą elektrolitą, kuris gali būti papildytas distiliuotu vandeniu. Geliniai akumuliatoriai, kitaip nei švino-rūgštiniai, naudoja elektrolitą gelio pavidalu, todėl jie yra mažiau jautrūs išsiliejimui ir gali būti montuojami įvairiose padėtyse. AGM akumuliatoriai turi elektrolitą, absorbuoto stiklo pluošto separatorių viduje, kas užtikrina didesnį atsparumą vibracijoms ir ilgesnį tarnavimo laiką.

 

Įkrovimo procesas skirtingiems akumuliatoriams šiek tiek skiriasi. Švino-rūgštiniai akumuliatoriai turi būti įkraunami lėtai ir tolygiai, kad būtų išvengta elektrolito išgaravimo. Geliniai akumuliatoriai taip pat turi būti įkraunami lėtai, tačiau itin svarbu naudoti kroviklį, pritaikytą šio tipo baterijoms, kad būtų išvengta per didelės įtampos ir temperatūros. AGM akumuliatoriai gali būti įkraunami greičiau, tačiau reikia užtikrinti, kad kroviklis turi AGM režimą, kuris užtikrina tinkamą krovimo įtampos lygį.

 

Svarbu pažymėti, kad tinkamas įkrovimas ir priežiūra kiekvienam baterijos tipui padeda išvengti ankstyvo išsikrovimo ir prailgina automobilio akumuliatoriaus tarnavimo laiką. Todėl verta investuoti į kokybišką kroviklį ir atidžiai sekti gamintojo nurodymus.

 

Kodėl išsikrauna akumuliatorius?

Automobilio akumuliatoriaus išsikrovimo priežastys gali būti įvairios. Štai keletas iš pagrindinių:

  1. Ilgalaikis nenaudojimas. Kai automobilis ilgą laiką nenaudojamas, akumuliatorius pamažu praranda savo galią.
  2. Įjungti elektros prietaisai. Palikus įjungtus žibintus, radiją ar kitas sistemas, akumuliatorius gali išsikrauti per naktį.
  3. Netinkamas įkrovimas. Jei akumuliatorius nėra reguliariai ir tinkamai įkraunamas, jo pajėgumas irgi gali žymiai sumažėti.
  4. Gedimai elektros sistemoje. Netinkamai veikianti transporto priemonės elektros sistema gali sukelti akumuliatoriaus išsikrovimą dėl nuolatinio elektros srovės nutekėjimo.
  5. Šaltas oras. Žema temperatūra mažina akumuliatoriaus efektyvumą, dėl ko jis greičiau išsikrauna.
  6. Generatoriaus gedimai. Sugedus generatoriui, akumuliatorius nėra tinkamai įkraunamas važiuojant.
  7. Korozija. Korozija ant gnybtų ir laidų gali sutrikdyti elektros srautą ir lemti akumuliatoriaus išsikrovimą.

 

Supratus šias ir kitas priežastis, turinčias įtakos akumuliatoriaus galiai, galima imtis prevencinių priemonių ir išvengti netikėto jo išsikrovimo.

 

Kokia įtampa turi būti akumuliatoriaus baterijoje?

Visiškai pakrautas automobilio akumuliatorius turi siekti apie 12,6–12,8 voltų įtampą. Šis voltų diapazonas rodo, kad akumuliatorius yra sveikas ir pilnai pakrautas. Kai akumuliatoriaus įtampa nukrenta iki 12,4 voltų, tai reiškia, kad jis yra apie 75% pakrautas. Jei įtampa sumažėja iki 12,0 voltų, akumuliatorius yra tik apie 25% pakrautas. Verta pastebėti, kad įtampai esant žemiau 11,9 voltų, tai rodo, jog akumuliatorius yra beveik visiškai išsikrovęs ir reikalingas skubus jo įkrovimas. Naudojant multimetrą galima lengvai patikrinti akumuliatoriaus įtampą.

Kaip patikrinti akumuliatorių su multimetru?

Patikrinti akumuliatorių su multimetru yra paprasta procedūra. Pirmiausia, nustatykite multimetrą ties 20 voltų padala. Raudoną multimetro laidą prijunkite prie teigiamo (+) akumuliatoriaus gnybto, o juodą – prie neigiamo (-) gnybto. Jei automobilis išjungtas, sveiko akumuliatoriaus įtampa turėtų būti nuo 12,5 iki 12,8 voltų.

 

Norint patikrinti akumuliatoriaus būklę užvedant automobilį, palikite multimetrą prijungtą ir paprašykite, kad kas nors užvestų variklį. Įtampa neturėtų nukristi žemiau 10 voltų. Jei įtampa stipriai nukrenta, akumuliatorius gali būti nusilpęs. Taip pat svarbu patikrinti įtampą su įjungtais prietaisais, pavyzdžiui, šviesomis ar radiju. Sveiko akumuliatoriaus įtampa su įjungtais prietaisais turėtų būti apie 12,2–12,5 voltų. Šie rodikliai padės tiksliai įvertinti akumuliatoriaus būklę ir nustatyti, ar reikia jį įkrauti arba keisti.

 

Kaip teisingai įkrauti akumuliatorių įkrovikliu?

Teisingas akumuliatoriaus įkrovimas yra būtinas norint užtikrinti ilgą jo tarnavimo laiką ir optimalią veiklą. Įkrovimo metodai skiriasi priklausomai nuo akumuliatoriaus tipo:

 

Švino-rūgštiniai akumuliatoriai. Švino-rūgštiniai akumuliatoriai turėtų būti įkraunami naudojant standartinį kroviklį, kuris palaiko konstantinę įtampos lygį ne aukštesnį kaip 14,4 voltai. Krovimo procesą rekomenduojama pradėti nuo mažos srovės, kuri laipsniškai didinama, kad būtų išvengta per didelio akumuliatoriaus įkaitimo. Kroviklis turėtų automatiškai sumažinti srovę, kai akumuliatorius beveik pilnai įkrautas.

 

Geliniai akumuliatoriai. Geliniai akumuliatoriai reikalauja švelnesnio krovimo režimo, kad nebūtų sugadintas gelis. Rekomenduojama naudoti specialius kroviklius, skirtus geliniams akumuliatoriams, kurie palaiko įtampos lygį apie 14,2 voltus. Perkrauti gelinį akumuliatorių yra labai lengva, todėl būtina laikytis nustatytų įtampos ribų.

 

AGM akumuliatoriai. AGM akumuliatoriai yra labai panašūs į gelinius, tačiau jie gali atlaikyti šiek tiek aukštesnę įtampos ribą iki 14,6 voltų. AGM akumuliatoriams taip pat reikalingi specialūs krovikliai, kurie galėtų reguliuoti įtampos ir srovės lygį, kad išvengtų per didelio įkrovimo.

 

Kroviklis krovininiams akumuliatoriams. Krovininių transporto priemonių akumuliatoriams, kurie dažnai yra didesni ir talpesni, reikalingi galingesni krovikliai. Šiems akumuliatoriams būtina taikyti tikslesnę įtampos kontrolę ir gali prireikti ilgesnio įkrovimo laiko, atsižvelgiant į jų dydį ir specifikacijas.

 

Įmonės, turinčios didelius transporto parkus, gali pasinaudoti „Linqo“ sprendimais, kurie padeda optimizuoti transporto priemonių priežiūros išlaidas. „Linqo“ technologijos leidžia sekti kiekvienos transporto priemonės akumuliatoriaus būklę realiu laiku, įspėja apie būtiną priežiūrą ar keitimą, taip užtikrinant, kad transporto priemonės būtų eksploatuojamos efektyviai ir jų akumuliatoriai tarnautų kuo ilgiau. Šis požiūris ne tik sumažina avarinių gedimų skaičių, bet ir ženkliai prailgina akumuliatorių tarnavimo laiką, mažinant bendras eksploatacines išlaidas.

Atsižvelgiant į akumuliatoriaus tipą ir būklę, įkrovimo procesas gali skirtis, tačiau visada svarbu naudoti tinkamą įrangą ir laikytis gamintojo nurodymų. Jei įkrovimo procesas bus atliekamas netinkamai, galite pažeisti akumuliatorių ir sumažinti jo tarnavimo laiką.

 

Kada laikas pakeisti akumuliatorių?

Akumuliatoriaus tarnavimo laikas paprastai yra nuo 3 iki 5 metų, tačiau tai priklauso nuo naudojimo sąlygų ir priežiūros. Štai kaip suprasti, kad atėjo laikas keisti akumuliatorių:

  1. Sunkiai užsiveda variklis. Jei pastebite, kad jūsų automobilis užsiveda sunkiau nei įprastai, tai gali būti silpnos baterijos požymis.
  2. Silpna elektros įranga. Prigesę žibintai, lėtai veikiantys langų valytuvai ar silpnai grojanti muzika gali rodyti, kad akumuliatorius nebetiekia pakankamai energijos.
  3. Korozija ant gnybtų. Akumuliatoriaus gnybtai padengti korozija gali rodyti, kad baterija pradeda nusidėvėti ir greitai reikės pakeitimo.
  4. Išsipūtęs korpusas. Jei pastebite, kad akumuliatoriaus korpusas yra išsipūtęs, tai gali būti perkaitimo požymis, rodantis, kad baterija yra pažeista ir ją reikia nedelsiant pakeisti.
  5. Akumuliatoriaus amžius. Jei jūsų akumuliatoriui jau daugiau nei 3–5 metai, net jei jis atrodo veikiantis gerai, verta apsvarstyti jo pakeitimą, kad išvengtumėte netikėtų problemų.
  6. Įspėjamoji lemputė. Jei prietaisų skydelyje užsidega akumuliatoriaus įspėjamoji lemputė, tai gali būti ženklas, kad baterija jau nebeveikia tinkamai.

 

Reguliari akumuliatoriaus patikra gali padėti nustatyti jo būklę ir laiku pakeisti, kad išvengtumėte netikėtų gedimų.

 

Prižiūrėjimo ir priežiūros patarimai

Tinkama akumuliatoriaus priežiūra gali gerokai prailginti jo tarnavimo laiką. Štai keletas patarimų, kaip rūpintis savo automobilio baterija:

  1. Reguliariai tikrinkite įtampą. Naudokite multimetru, kad periodiškai patikrintumėte akumuliatoriaus įtampą. Optimalus įtampos lygis yra tarp 12,5 ir 12,6 voltų.
  2. Laikykite kontaktus švarius. Nuvalykite akumuliatoriaus gnybtus nuo korozijos naudojant soda ir vandens mišinį. Taip užtikrinsite gerą elektros srovės pralaidumą.
  3. Apsaugokite nuo ekstremalių temperatūrų. Stenkitės apsaugoti akumuliatorių nuo labai aukštų arba žemų temperatūrų, nes tai gali sutrumpinti jo tarnavimo laiką.
  4. Tinkamai įkraukite. Naudokite tinkamą įkroviklį ir laikykitės gamintojo rekomendacijų. Skirtingiems akumuliatorių tipams (pvz., švino-rūgšties, gel, AGM) gali reikėti skirtingų įkrovimo metodų.
  5. Naudokite automobilį reguliariai. Ilgesnės stovėjimo laikotarpių metu akumuliatorius gali išsikrauti. Jei nenaudojate automobilio dažnai, periodiškai užveskite variklį arba naudokite akumuliatoriaus palaikymo įrenginį.
  6. Patikrinkite elektrolito lygį. Jei turite prieigą prie akumuliatoriaus vidinių ląstelių, patikrinkite elektrolito lygį ir, jei reikia, papildykite distiliuotu vandeniu.
  7. Venkite trumpųjų jungčių. Įsitikinkite, kad akumuliatoriaus gnybtai yra tinkamai prijungti ir nėra laisvi, kad išvengtumėte trumpųjų jungčių.
  8. Naudokite akumuliatoriaus dėklą. Jei jūsų automobilis yra veikiamas nepalankių sąlygų, naudokite akumuliatoriaus dėklą, kad apsaugotumėte jį nuo dulkių ir drėgmės.

 

Reguliarūs priežiūros darbai padės išlaikyti akumuliatorių geros būklės ir užtikrins ilgą tarnavimo laiką.

Atsakymai į dažniausiai užduodamus klausimus

Ar galima įkrauti akumuliatorių iš kitos mašinos?

Taip, galima. Tai dažnai vadinama „įkrovimas su krokodilais“. Norint saugiai įkrauti akumuliatorių iš kitos transporto priemonės, reikia laikytis šių žingsnių:

  1. Užtikrinkite, kad abu automobiliai yra išjungti.
  2. Prijunkite vieną krokodilo gnybtą prie teigiamo (+) išsikrovusio akumuliatoriaus poliaus, o kitą – prie teigiamo (+) akumuliatoriaus poliaus, kuris yra gerai įkrautas.
  3. Prijunkite juodą krokodilo gnybtą prie neigiamo (-) įkrauto akumuliatoriaus poliaus, o kitą juodą gnybtą – prie metalinio automobilio korpuso ar variklio dalies, toliau nuo išsikrovusio akumuliatoriaus.
  4. Užveskite automobilį su įkrautu akumuliatoriumi ir leiskite jam veikti keletą minučių.
  5. Tada užveskite automobilį su išsikrovusiu akumuliatoriumi.

 

Kiek laiko turėtų būti įkraunamas akumuliatorius?

Įkrovimo trukmė priklauso nuo akumuliatoriaus būklės ir naudojamo įkroviklio. Paprastai, pilnas įkrovimas gali užtrukti nuo 4 iki 24 valandų. Naudojant standartinį įkroviklį, vidutiniškai reikėtų skaičiuoti apie 10-12 valandų įkrovimui iki pilno. Jei akumuliatorius stipriai išsikrovęs, gali prireikti ilgesnio laiko.

 

Ar galima įkrauti akumuliatorių nepašalinant iš automobilio?

Taip, akumuliatorių galima įkrauti nepašalinant jo iš automobilio, tačiau reikia būti atsargiems, kad neatsirastų trumpasis jungimas. Atlikdami šią procedūrą, įsitikinkite, kad:

  1. Visos elektros sistemos yra išjungtos.
  2. Kroviklis yra tinkamai prijungtas: teigiamas (+) laidas prie teigiamo akumuliatoriaus poliaus, o neigiamas (-) laidas prie neigiamo poliaus.
  3. Stebėkite įkrovimo procesą, kad išvengtumėte perkrovimo.

Laikydami šiuos nurodymus, galite užtikrinti, kad jūsų akumuliatoriaus įkrovimas bus saugus ir efektyvus. Reguliarus akumuliatoriaus patikrinimas ir teisinga priežiūra padės išvengti daugelio problemų kelyje.