Automobilio akumuliatorius – tai itin svarbus transporto priemonės komponentas, užtikrinantis jos sklandų ir efektyvų veikimą. Laiku įkrautas akumuliatorius ne tik užtikrina, kad automobilis lengvai užsives bet kada ir bet kur, bet ir ženkliai pratęsia akumuliatoriaus tarnavimo laiką. Todėl kiekvienam vairuotojui svarbu žinoti, kaip tinkamai prižiūrėti ir įkrauti akumuliatorių, siekiant išvengti netikėtų gedimų. Šiame straipsnyje aptarsime, kaip pakrauti akumuliatorių, patikrinti jo įtampą ir srovę naudojant testerį ar multimetrą, taip pat paaiškinsime, per kiek laiko akumuliatorius išsikrauna ir kokios to priežastys.
Baterijų tipai
Automobilio akumuliatoriai skirstomi į kelis pagrindinius tipus: švino-rūgštiniai (angl. lead-acid), geliniai (angl. gel) ir absorbuotos stiklo matricos (angl. AGM). Švino-rūgštiniai akumuliatoriai yra dažniausiai naudojami dėl savo patikimumo ir prieinamumo. Jie naudoja skystą elektrolitą, kuris gali būti papildytas distiliuotu vandeniu. Geliniai akumuliatoriai, kitaip nei švino-rūgštiniai, naudoja elektrolitą gelio pavidalu, todėl jie yra mažiau jautrūs išsiliejimui ir gali būti montuojami įvairiose padėtyse. AGM akumuliatoriai turi elektrolitą, absorbuoto stiklo pluošto separatorių viduje, kas užtikrina didesnį atsparumą vibracijoms ir ilgesnį tarnavimo laiką.
Įkrovimo procesas skirtingiems akumuliatoriams šiek tiek skiriasi. Švino-rūgštiniai akumuliatoriai turi būti įkraunami lėtai ir tolygiai, kad būtų išvengta elektrolito išgaravimo. Geliniai akumuliatoriai taip pat turi būti įkraunami lėtai, tačiau itin svarbu naudoti kroviklį, pritaikytą šio tipo baterijoms, kad būtų išvengta per didelės įtampos ir temperatūros. AGM akumuliatoriai gali būti įkraunami greičiau, tačiau reikia užtikrinti, kad kroviklis turi AGM režimą, kuris užtikrina tinkamą krovimo įtampos lygį.
Svarbu pažymėti, kad tinkamas įkrovimas ir priežiūra kiekvienam baterijos tipui padeda išvengti ankstyvo išsikrovimo ir prailgina automobilio akumuliatoriaus tarnavimo laiką. Todėl verta investuoti į kokybišką kroviklį ir atidžiai sekti gamintojo nurodymus.
Kodėl išsikrauna akumuliatorius?
Automobilio akumuliatoriaus išsikrovimo priežastys gali būti įvairios. Štai keletas iš pagrindinių:
- Ilgalaikis nenaudojimas. Kai automobilis ilgą laiką nenaudojamas, akumuliatorius pamažu praranda savo galią.
- Įjungti elektros prietaisai. Palikus įjungtus žibintus, radiją ar kitas sistemas, akumuliatorius gali išsikrauti per naktį.
- Netinkamas įkrovimas. Jei akumuliatorius nėra reguliariai ir tinkamai įkraunamas, jo pajėgumas irgi gali žymiai sumažėti.
- Gedimai elektros sistemoje. Netinkamai veikianti transporto priemonės elektros sistema gali sukelti akumuliatoriaus išsikrovimą dėl nuolatinio elektros srovės nutekėjimo.
- Šaltas oras. Žema temperatūra mažina akumuliatoriaus efektyvumą, dėl ko jis greičiau išsikrauna.
- Generatoriaus gedimai. Sugedus generatoriui, akumuliatorius nėra tinkamai įkraunamas važiuojant.
- Korozija. Korozija ant gnybtų ir laidų gali sutrikdyti elektros srautą ir lemti akumuliatoriaus išsikrovimą.
Supratus šias ir kitas priežastis, turinčias įtakos akumuliatoriaus galiai, galima imtis prevencinių priemonių ir išvengti netikėto jo išsikrovimo.
Kokia įtampa turi būti akumuliatoriaus baterijoje?
Visiškai pakrautas automobilio akumuliatorius turi siekti apie 12,6–12,8 voltų įtampą. Šis voltų diapazonas rodo, kad akumuliatorius yra sveikas ir pilnai pakrautas. Kai akumuliatoriaus įtampa nukrenta iki 12,4 voltų, tai reiškia, kad jis yra apie 75% pakrautas. Jei įtampa sumažėja iki 12,0 voltų, akumuliatorius yra tik apie 25% pakrautas. Verta pastebėti, kad įtampai esant žemiau 11,9 voltų, tai rodo, jog akumuliatorius yra beveik visiškai išsikrovęs ir reikalingas skubus jo įkrovimas. Naudojant multimetrą galima lengvai patikrinti akumuliatoriaus įtampą.